"تبدیل هاگیا سوفیا به یک مسجد توسط بخش قابل توجهی از جمعیت ترکیه به عنوان بخشی از تلاش برای بازیابی تاریخ کشورشان دیده می شود."
محمد ایوب ، استاد روابط بین الملل در دانشگاه میشیگان و همکار ارشد مرکز سیاست جهانی ، حرفهای زیادی برای گفتن در مورد دلایل فوری وجود دارد. به گزارش ایسنا ، تجزیه و تحلیل مجله. در مورد تغییر ماهیت "هاگیا سوفیا" از یک موزه به یک مسجد نوشته شده است ، در حالی که عواملی مانند جستجوی اردوغان برای اقدامات پوپولیستی برای حفظ محبوبیت رو به زوال وی در پی عدم کفایت اقتصادی ، کاهش ارزش شدید لیره و افزایش بیکاری . اقتدارگرایی وی در زمانبندی این اقدام نقش دارد ، توضیح نمی دهد که چرا بخش عظیمی از جمعیت ترکیه مشتاقانه از این اقدام استقبال کردند.
این تنها با مراجعه به تاریخ اخیر ترکیه به اندازه 100 سال قابل توضیح است. ترکها خود را وارث واقعی امپراتوری عثمانی می دانند. تلاش آتاتورک و جانشینان او "کمالی" برای از بین بردن گذشته عثمانی به منظور ساختن یک جمهوری اروپایی از رویاهای خود ، ممکن است موقتاً آن احساسات را از بین ببرد ، اما آنها هرگز نتوانسته اند آن را از ذهن اکثریت عظیم دور کنند. از جمعیت ترکیه برای تمیز کردن. از جمله موارد دیگر ، محبوبیت گسترده فیلم ها و سریال های ترکیه ای با مضامین عثمانی ، مانند "Ertugrul" که برگرفته از زندگی و فتوحات پدر بنیانگذار امپراتوری عثمانی است ، اثبات این مدعاست. انتخاب حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان ، که به گذشته عثمانی و اسلامی ترکیه افتخار می کرد و در سال 2002 به قدرت رسید ، به طرز چشمگیری فاش شد. پیروزی حزب عدالت و توسعه نه تنها نخبگان سیاسی سکولار را که عمدتاً از کرانه باختری بودند ، تضعیف کرد بلکه تأثیر افسران ارشد نظامی سکولار را که خود را به عنوان نگهبان ایدئولوژی کمالیستی در زندگی سیاسی کشور می دیدند ، به شدت کاهش داد. این ائتلاف جامعه مذهبی آناتولی و عناصر لیبرال ضد استبدادی در مناطق ساحلی بود که حزب عدالت و توسعه را به قدرت رساند و به برچیدن ساختار دیکتاتوری کمالیستی تحت تسلط ارتش کمک کرد.
"تبدیل هاگیا سوفیا به یک مسجد توسط بخش قابل توجهی از جمعیت ترکیه به عنوان بخشی از تلاش برای بازیابی تاریخ کشورشان دیده می شود."
محمد ایوب ، استاد روابط بین الملل در دانشگاه میشیگان و همکار ارشد مرکز سیاست جهانی ، حرفهای زیادی برای گفتن در مورد دلایل فوری وجود دارد. به گزارش ایسنا ، تجزیه و تحلیل مجله. در مورد تغییر ماهیت "هاگیا سوفیا" از یک موزه به یک مسجد نوشته شده است ، در حالی که عواملی مانند جستجوی اردوغان برای اقدامات پوپولیستی برای حفظ محبوبیت رو به زوال وی در پی عدم کفایت اقتصادی ، کاهش ارزش شدید لیره و افزایش بیکاری . اقتدارگرایی وی در زمانبندی این اقدام نقش دارد ، توضیح نمی دهد که چرا بخش عظیمی از جمعیت ترکیه مشتاقانه از این اقدام استقبال کردند.
این تنها با مراجعه به تاریخ اخیر ترکیه به اندازه 100 سال قابل توضیح است. ترکها خود را وارث واقعی امپراتوری عثمانی می دانند. تلاش آتاتورک و جانشینان او "کمالی" برای از بین بردن گذشته عثمانی به منظور ساختن یک جمهوری اروپایی از رویاهای خود ، ممکن است موقتاً آن احساسات را از بین ببرد ، اما آنها هرگز نتوانسته اند آن را از ذهن اکثریت عظیم دور کنند. از جمعیت ترکیه برای تمیز کردن. از جمله موارد دیگر ، محبوبیت گسترده فیلم ها و سریال های ترکیه ای با مضامین عثمانی ، مانند "Ertugrul" که برگرفته از زندگی و فتوحات پدر بنیانگذار امپراتوری عثمانی است ، اثبات این مدعاست. انتخاب حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان ، که به گذشته عثمانی و اسلامی ترکیه افتخار می کرد و در سال 2002 به قدرت رسید ، به طرز چشمگیری فاش شد. پیروزی حزب عدالت و توسعه نه تنها نخبگان سیاسی سکولار را که عمدتاً از کرانه باختری بودند ، تضعیف کرد بلکه تأثیر افسران ارشد نظامی سکولار را که خود را به عنوان نگهبان ایدئولوژی کمالیستی در زندگی سیاسی کشور می دیدند ، به شدت کاهش داد. این ائتلاف جامعه مذهبی آناتولی و عناصر لیبرال ضد استبدادی در مناطق ساحلی بود که حزب عدالت و توسعه را به قدرت رساند و به برچیدن ساختار دیکتاتوری کمالیستی تحت تسلط ارتش کمک کرد.
نویسنده: سید نعیم آل هاشم
تاریخ: سه شنبه 4 شهريور 1399 ساعت: 18:42
تعداد بازديد : 246
به این پست رای دهید: